Semne de îndreptare? Sau doar nişte manevre?

sah1

N-am crezut să apuc o vreme când corifeii Mişcării dacologice vor face mişto de dacomanii din subordine pe motiv că exagerează. Chiar nu credeam că va veni ziua când pe Adevărul despre daci o să se spună cu ironie, nu cu seriozitate, că dacii sunt strămoşii la tot ce mişcă şi grăieşte pe lumea asta.

Dacă în 2012 asemenea afirmaţii aveau statut de adevăr tulburător şi răsturnau cam tot ce ştim despre istoria noastră, în anul de graţie 2016 ele sunt postate cu un zâmbet discret, dar înţelegător, chiar părintesc şi devin doar nişte lucruri de care să mai râdem (vezi aici).

Dar în vreme ce salut timida lor revenire în matca normalităţii, mă gândesc dacă aceste păreri sunt într-adevăr  semne de îndreptare sau doar nişte mişcări strategice care au ca scop reabilitarea dacomaniei prin renunţarea la nişte pretenţii ajunse demult doar balast. Urmăresc ei, oare, să se descotorosească de cele mai ridicole pretenţii, dealtfel periferice şi vor să scape de acea etichetă de „dacomani/dacişti/dacopaţi” ca să poate pătrunde cu doctrina lor esenţială, de bază (inexistenţa romanizării tracilor, inexistenţa poporului român, etc.), în cercuri culturale, mediatice etc. unde mesajul lor va fi mai bine auzit şi, implicit, receptat de mai multă lume? Tot ce se poate. La urma urmei nu trebuie fii şahist de geniu ca să-ţi vină prin minte să sacrifici un pion pentru a câştiga o poziţie mai bună de atac cu regina.

Este oare cazul de o astfel de mişcare şi aici sau daciştii şi-au băgat minţile-n cap până la urmă?

Rămâne de văzut.

6 thoughts on “Semne de îndreptare? Sau doar nişte manevre?

  1. Nu au cum sa se indrepte, ei sunt roeslerieni prin gandire. Au constatat ca sunt penibili daca o tin una si buna ca dacii au ajuns inclusiv in America,dupa ce colonizasera India, China, Europa si Africa sahariana. Daca la inceput au imbratisat teoria lui Lucian Cueşdean privind daco-getii in Punjab si ca suntem români de peste 2500 de ani in momentul in care pe internet s-a pus problema ca tiganii din Punjab au venit aici pe urmele stramosilor lor massageti, dacopatii au dat-o la intors cu colonizarea Punjabului,dar au ramas la teoria ca vorbim limba daco-geta-a se vedea Iulia Branza Mihailean si lucrarea ei monumentala de lingvistica.
    Faptul ca argumentele lui Roxin sunt puse la indoiala de cei din aceeasi bransa (a se vedea https://thraxusares.wordpress.com/2015/05/27/daniel-roxin-neconvingator-in-incercarea-de-a-mentine-in-circulatie-termenii-dac-daci-dacia/ ) : “El (Roxin )nu are câtuși de puțin autoritate în materie”, dovedeste cat de haotic este aceasta miscare in momentul in care nu are sprijinul coordonat al creatorilor ei. Cine sunt creatorii curentului dacist ? Cei care au creat si curentul moldovenesc.
    “Dezbaterea va rămâne deschisă până la clarificarea ei definitivă și recunoscută de întreaga branșă a istoricilor, și nu numai” ne spune thrax . Asta inseamna ca “specialistii” daco-geti vor continua “lupta” pana la victoria finala, inclusiv prin schimbarea numelui României si revenirea la “Dakia”. Nu se spune la care Dacie, cea a lui Decebal, cea romana a lui Traian, Dacia lui Aurelian, la Dacia Restituta a Imparatului Constantin cel Mare. Sloganul lor este “crede si nu cerceta!”

  2. Problema e că de data asta Vasile Lupaşc, ins ceva mai temperat în declaraţii din câte am văzut, e cel care îi ia peste picior pe dacomani; la finele pamfletului e menţionat că lui îi aprţine materialul. Or Vasile Lupaşc vine după el cu resurse de care Roxin nu se poate lipsi (vezi de pildă filmele artistice în care V. Lupaşc e implicat direct atât ca actor cât şi în producţie) aşa că nu prea are ce face; tre’ să tacă şi să înghită. Deocamdată, cel puţin. Nu e exclus ca nu peste mult timp să vedem o ruptură totală între Roxin şi V. Lupaşc, cum a fost bunăoară cu Valentin Roman sau ceva mai discret cu Napoleon Săvescu.
    Am eu aşa o impresie că alde D. Roxin se crede cam un mic Napoleon (Bonaparte, nu Săvescu) şi nu prea suportă să împartă “puterea” şi cu alţii. Eu cred că omul vrea să fie solo la butoane şi cum ridică unu’ capu’, cum i-a tăiat macaroana. Am o bănuială că nu o să dureze mult coabitarea Roxin-Lupaşc.

    1. Eu nu înţeleg totuşi cum “devine” fraza asta: “În condițiile în care tot felul de pretinși cunoscători spun (…) că dacii (…) au dispărut din istorie”.
      Păi dacă nu au dispărut, unde sunt?

      1. Eu nu stiu cine sunt “pretinsii cunoscatori” care spun ca dacii nu au existat. Am citit de teoria ca dacii n-ar fi fost traci, ci celti, dar n-am gasit nici macar un istoric care sa afirme ca dacii n-au existat.

  3. Probabil că nici nu există; ori e vreun comentator de pe Facebook şi doar atăt. Tovarăşul Roxin cam are obiceiul să ia ca pe o ofensă personală orice vorbă (sau orice element al realităţii) care nu-i convine şi să o transforme într-un atac organizat şi minuţios pus la cale împotriva dacilor, implicit prin extensie la adresa identităţii şi fiinţei noastre naţionale. Nu mai ştii cum sărea la gâtul colegilor de “Artaintramuros” când i-au spus că ruinele descoperite de ei nu sunt sanctuar dacic ci fortăreaţă medievală? Citez:” Domule Lucian, m-am uitat si eu pe siteul dv artaintramuros… Ce-aveti, mai oamenilor, cu dacii? Ce aveti cu istoria Romaniei? Va plateste Budapesta?! Nu mi-a venit sa cred ce aberatii am gasit pe acest site!!!!!”.

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out /  Change )

Google photo

You are commenting using your Google account. Log Out /  Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out /  Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out /  Change )

Connecting to %s